Zeni Geba (銭ゲバ)

Vad jag ofta gör när jag inte uppdaterar min blogg, men fortfarande sitter vid datorn är att se på film, serier eller dyligt. Det är därför jag tänkte att det skulle passa att införskaffa mig en ny kategori här på  bloggen. Låt oss kalla den. 'Dorama och filmer.'
Och för att inviga denna kategori tänkte jag att jag skulle börja med att skriva några rader om den japanska drama-serien Zeni Geba som jag såg för inte så många veckor sedan.

Zeni Geba (銭ゲバ)



Det första jag känner att jag måste skriva angående den här serien är att jag skulle nog inte kollat på den om det inte vore för Matsu-kun. (Matsuyama Kenichi) Detta är mannen som kan spela vilken roll som helst. Jag lovar och svär, det är galet vilken mångsidig skådespelare han är.
Och i Zeni Geba så ger han en kalla kårar.

Gamagori Futarou
(Matsu-kun) är en man som har vuxit upp fattig och på grund av hans motgångar i livet har han blivit besatt i tanken av och begär efter pengar. Han miste sin mor i tidig ålder och hans far är en man som lider av kraftig alkoholism. Han växte även upp med ett ärr i ansiktet som han fick som resutat av sin fars ilska och detta har medfört ytterliggare svårigheter i hans uppväxt.
Att ses som ett missfoster är inte lätt, men när man även försöker att ta över ett miljon-företag kan det delvis ses som en tillgång.

Det är en ripande handling, och särskilt Matsuyama's iskalla karaktär är något som man både förundras och störs av. När jag just hade sett serien så kunde jag inget annat än att både känna medlidande och sympati med honom.
Och det sista avsnittet var helt underbart enligt min mening.

when you look from somewhere dark, the sun is dazzling. /Gamagori Futarou
暗い場所から見ると、太陽は眩しいんですよ。 /蒲郡風太郎

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback